Noter til Taknemmelighed

I perioden 1550-1600 åbnedes Japan for handel med udlandet, især fra det sydlige Honshu og på Kyushu. Kristne missionærer blev accepteret p.gr.a. deres tætte forbindelse med fremmede købmænd. De var for det meste hæderlige mellemled mellem japanere og udenlandske handlende. Skønt nogen tvivlede på japanernes oprigtighed i omvendelsen til kristendommen, må det have været opmuntrende når fyrster beordrede alle deres undersåtter til at blive kristne. Folk som Hojoya Yasoemon i denne historie var oprigtige i deres omvendelse. Ved begyndelsen af 1600-tallet mener man der har været omkring 130.000 kristne på Kyushu og i det sydlige Honshu. Men for datidens moral betød det ikke meget, om det var Gud eller ophøjede forfædre der var krænkede over personernes dårlige opførsel. Når en fejl var blevet begået i Japan, blev visse handlinger anset som vigtige for at frelse skurkens ære og hans samvittighed.

Juraku paladset: Hideyoshi Toyotomi byggede dette palads i 1587 i Kyoto for at understrege sin magt.

Renga: et kædedigt som blev udviklet i 1300-tallet var populært indtil 1600-tallet. Det blev især brugt som selskabsleg, hvor flere på skift skulle tilføje vers til digtet efter bestemte regler.

Sen no Rikyu: (1522-1591) teceremonimester. Teceremonien blev udviklet samtidig med zenbuddhisme. Teceremoniværelset var enkelt og gav en åndelig atmosfære.

Kampaku: (:statsminister) her menes Hideyoshi Toyotomi der var Japans mægtigste mand i slutningen af 1500-tallet men ikke kunne blive shogun p.gr.a. sin borgerlige herkomst.

Et fartøj med licens: på grund af den stigende handel med udlandet i 1500-tallet og det voksende sørøveri blev der udstedt licenser på faste ruter mellem Japan og Kina.

Fushimi: Hideyoshi Toyotomis palads lå i bydelen Fushimi i Kyoto.

Ronin: en samurai der har mistet sin herre. I Edo perioden voksede problemerne med herreløse samuraier, der skabte social uro.